Ο Άγιος Βασίλης, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα – εύθυμος, με κόκκινη στολή και γεμάτος ζεστασιά δεν ήταν πάντα έτσι. Πριν από τον 20ό αιώνα, οι απεικονίσεις του Άγιου Βασίλη διέφεραν πολύ και δεν υπήρχε ένα ενιαίο πρότυπο για την εμφάνισή του. Οι πρώτες εικόνες από τον 19ο αιώνα τον παρουσίαζαν ως έναν πιο αυστηρό, ακόμα και μυστηριώδη, χαρακτήρα. Το 1931, όμως, η Coca-Cola έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της εμβληματικής εικόνας του Άγιου Βασίλη που όλοι αναγνωρίζουμε σήμερα.
Στα πρώτα χρόνια της ιστορίας του, ο Άγιος Βασίλης παρουσιάστηκε σε διάφορες μορφές. Μερικές φορές ήταν λεπτός και σοβαρός, άλλες φορές πιο γεμάτος, αλλά πάντα με διαφορετικά χαρακτηριστικά και ρούχα. Οι καλλιτέχνες αντλούσαν έμπνευση από την παράδοση του Αγίου Νικολάου και των ευρωπαϊκών παραδόσεων, με αποτέλεσμα η εικόνα του να μην έχει σταθερότητα.
Η Διαφημιστική Καμπάνια της Coca-Cola και ο Haddon Sundblom
Το 1931, η Coca-Cola αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τον Άγιο Βασίλη στις διαφημίσεις της για να ενισχύσει τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Για αυτό το σκοπό, συνεργάστηκε με τον διάσημο εικονογράφο Haddon Sundblom, ο οποίος δημιούργησε μια νέα, πιο προσιτή και φιλική εικόνα του Άγιου Βασίλη. Ο Sundblom βασίστηκε σε έναν συνδυασμό παραδόσεων και προσωπικής έμπνευσης για να σχεδιάσει τον Άγιο Βασίλη ως έναν γεμάτο, γελαστό άνδρα με κόκκινη στολή, άσπρη γενειάδα και παιχνιδιάρικο βλέμμα.
Η Coca-Cola χρησιμοποίησε αυτές τις εικονογραφήσεις σε πολλές διαφημιστικές καμπάνιες, οι οποίες προβλήθηκαν σε περιοδικά, αφίσες και εμπορικά καταστήματα. Η ζεστή και προσιτή εικόνα του Άγιου Βασίλη έγινε γρήγορα εξαιρετικά δημοφιλής και άρχισε να ταυτίζεται παγκοσμίως με τα Χριστούγεννα.
Η επιτυχία της καμπάνιας της Coca-Cola δεν σημαίνει ότι δημιούργησε τον Άγιο Βασίλη. Η ιδέα ενός εύθυμου Άγιου υπήρχε ήδη, κυρίως από τον Αμερικανό ποιητή Κλέμεντ Κλαρκ Μουρ, ο οποίος στο ποίημά του “A Visit from St. Nicholas” (γνωστό και ως “The Night Before Christmas”) περιέγραψε έναν εύσωμο και γελαστό Άγιο. Ωστόσο, η δουλειά του Sundblom είναι αυτή που καθιέρωσε την ενιαία, παγκόσμια εικόνα του Άγιου Βασίλη.
Η εικόνα του Άγιου Βασίλη, που αρχικά σχεδιάστηκε για διαφημίσεις, έχει ξεπεράσει το πλαίσιο του μάρκετινγκ και έχει γίνει σύμβολο της γιορτής και της χαράς των Χριστουγέννων. Κάθε φορά που βλέπουμε τον Άγιο Βασίλη να χαμογελά και να φέρνει δώρα, βλέπουμε την κληρονομιά μιας παράδοσης που έχει διαμορφωθεί από αιώνες ιστορίας και λίγη… Coca-Cola.
Δείτε Επίσης:
Ο Πραγματικός Άγιος Βασίλης : Ο Άγιος Νικόλαος του 4ου Αιώνα
Αντίστροφη Μέτρηση για τα Χριστούγεννα 2024 – Πόσες Μέρες Απομένουν ;
Αντίστροφη Μέτρηση για την Πρωτοχρονιά 2025 – Πόσες Μέρες Απομένουν ;